Rozhovor: Český eCommerce si nesmí nechat ujet vlak. Konkurence v EU roste

EURACTIV.CZ Češi obecně v e-shopech nakupují velmi rádi. Naprostá většina transakcí se ale uskuteční na českých stránkách. Od nákupů na zahraničních webech nás odrazuje příliš mnoho překážek, říká státní tajemník pro evropské záležitosti a koordinátor digitální agendy Tomáš Prouza. Co brání většímu rozvoji online obchodování?  

Jaké bariéry v současné době brání většímu rozvoji elektronického obchodování a online služeb v EU?
Nakupování zboží a služeb po internetu je čím dál běžnějším způsobem obchodování, a mezi lidmi je velmi oblíbené. Češi obecně v e-shopech nakupují velmi rádi. Nejoblíbenější jsou online nákupy elektroniky, potřeb pro dům a zahradu nebo oblečení. Naprostá většina transakcí se ale uskuteční na českých e-shopech. Od nákupů na zahraničních webech nás odrazuje příliš mnoho překážek. Ceny za doručení zboží z jednoho členského státu EU do druhého jsou často nesmyslně přemrštěné, i když fyzická vzdálenost bývá mnohdy kratší než v rámci jedné země. Smluvní pravidla upravující nákup, jako jsou například reklamace, jsou navíc nastavena různě a lidé pak mají pochopitelné obavy nakupovat na zahraničním webu. Obrovským nešvarem je nastavení různých cen pro různé země. A někteří obchodníci ani své zboží v České republice nejsou ochotni nabízet. Věřím, že pokud jsme v EU na jednom trhu, měli bychom mít všichni stejné podmínky a přístup ke stejným službám. Dnešní diskriminace mi přijde naprosto nepřijatelná.

V rámci evropského srovnání Indexu DESI se Česko v počtu firem prodávajících online propadlo oproti loňsku z druhého na šesté místo. Čím si to vysvětlujete?
Česká republika je v elektronickém obchodování dlouhodobě na špici evropských žebříčků, což mě velmi těší. Téměř čtvrtina malých a středních podniků nabízí on-line prodej (oproti 16 procentům v EU jako celku). 12 procent online prodej nabízí i do zahraničí, zatímco evropský průměr činí jen 8 procent. Jasně dokazujeme, že čeští podnikatelé se v digitálním světě neztratí.

Pokles na žebříčku je dán především tím, že se ostatní země probudily a začaly nás dohánět, zatímco český rozvoj je pomalejší, než býval. Pořád ale v této oblasti patříme k výrazně nadprůměrně úspěšným zemím, a myslím, že pro další členské státy můžeme sloužit jako velká inspirace. Stačí se podívat na obrat českých e-shopů, který loni přesáhl hranici 80 miliard korun, což představuje 20procentní nárůst oproti roku 2014.  Vývoj ale jde rychle kupředu a bylo by škoda, aby si český eCommerce nechal ujet vlak, neboť evropská konkurence poroste hodně rychle.

Pomohou českým firmám současné návrhy Evropské komise, které se snaží online obchod v EU podpořit?
Pevně věřím, že ano. V květnu vydala Evropská komise balíček, jehož součástí je řada legislativních a nelegislativních návrhů k podpoře eCommerce. Jde například o návrhy nově nastavující pravidla pro přeshraniční smlouvy, která prosazuje komisařka Jourová. Dále se jedná o efektivnější dohled nad ochranou zájmů spotřebitele, zákaz geo-blockingu neboli tzv. zeměpisného blokování, úprava pravidel pro přeshraniční dodávání balíků a aktualizované pokyny o nekalých obchodních praktikách. Rozvoji eCommerce určitě pomůže i plánovaný návrh, který si klade za cíl snížit zátěže související s různými systémy DPH. Za stěžejní považuji v současné době především zpřísnění dohledu nad zásilkovými službami a řešení zeměpisného blokování.

Jedním z cílů evropského balíčku je snížit ceny dopravy balíků v EU tak, aby lidé více nakupovali na celoevropském trhu a ne jen na tom domácím. Spíš než cestou regulace cen chce Komise ceny dopravy snížit prostřednictvím podpory hospodářské soutěže a posílením konkurence mezi dopravci. Je to podle Vás správná cesta?
Je jasně vidět, že ceny doručování zásilek z jednoho členského státu EU do druhého jsou často nepřiměřeně vysoké. Komise se rozhodla ceny plošně neregulovat a zatím volí spíše „měkčí“ nástroje. Uvidíme, jestli přepravci balíků toto varování pochopí a začnou se chovat zodpovědněji. Navrhované změny by měly posílit soutěživost mezi poskytovateli a vést ke snížení bezdůvodných rozdílů v cenách. Zároveň ale potřebujeme jasně vymezit trh s doručováním balíků. Kdyby se nová opatření týkala pouze poštovních služeb a ne těch zásilkových nebo kurýrních, mohlo by to negativně ovlivnit tržní prostředí a ani by to podle mého názoru nebylo spravedlivé. Poslat si balík přes poštu nebo kurýra je z pohledu zákazníka přece úplně stejné. Pracujeme na tom, aby byl návrh upraven tak, aby bylo jednoznačně zřejmé, koho všeho se daná úprava bude týkat.

Květnový návrh Komise míří také na omezení neoprávněného geo-blockingu. Jak návrh hodnotíte?
Jsem velmi rád, že je návrh na odstranění geo-blockingu konečně na stole. Musí naprosto jasně platit, že pokud jsme v EU na jednotném trhu, musíme mít všichni přístup ke stejným službám a diskriminační praktiky proti občanům jednoho členského státu tu nemají co dělat. Některým čtenářům se už určitě stalo, že si koupili letenku nebo rezervovali hotel, a následně se od svých zahraničních přátel dozvěděli, že oni si pořídili úplně to samé od stejného prodejce a ve stejný čas, ale levněji. Důvodem toho je, že vám obchodník nabídne jinou cenu jen na základě toho, kde se zrovna nacházíte. A když si chcete nakoupit ze zahraniční mutace stránek, kde je cena levnější, prodejce vám k ní nepovolí přístup. Právě tomu se říká geo-blocking neboli zeměpisné blokování. Takové diskriminační praktiky nemají na fungujícím jednotném trhu co dělat.

Dnešní konference se zaměří také na přenositelnost online obsahu a copyright. V polovině září Komise představila dlouho očekávaný návrh reformy autorského práva v EU. Jak návrh hodnotíte? Podpoří skutečně šíření online obsahu z jiných států EU a zároveň poskytne silnější ochranu autorům, a pomůže tak bojovat s pirátstvím na internetu?
Záměr Komise přizpůsobit autorské právo digitálnímu věku je určitě na místě. Návrh je hodně čerstvý, takže ho stále analyzujeme. Za klíčové považuji zaměřit se na výjimky a omezení práv v souvislosti s činností knihoven a dalších vzdělávacích institucí. Od ledna tohoto roku je na stole také návrh k zajištění přeshraniční přenositelnosti on-line služeb, kterou považuji za národní prioritu. Možnost sledovat české předplacené on-line přenosy na dovolené v zahraničí by jistě všichni uvítali, a dneska to ne vždy jde. Pro mě je důležité, aby ten návrh zohledňoval jak zájmy spotřebitelů, tak i práva tvůrců takového obsahu.

zdroj: http://euractiv.cz/rozhovory/digitalni-agenda/tomas-prouza-cesky-ecommerce-si-nesmi-nechat-ujet-vlak-konkurence-v-eu-roste/

Share