Společnost 4.0 a budoucnost 4.0

Společnost 4.0? To je obrovský potenciál, který před námi v současnosti stojí. Důsledkem digitální revoluce a digitalizace ekonomiky se nemění jen oblast průmyslu. Změny způsobené čtvrtou průmyslovou revolucí se dotknou i oblasti vzdělávání nebo pracovního trhu. Jedná se o spojené nádoby, nemůžeme tedy jasně stanovit, odkud začít. Inovace ve vzdělávání, průmyslu a na pracovním trhu musí probíhat souběžně a koordinovaně. Jen tak může Česká republika vhodně využít příležitosti, které s sebou čtvrtá průmyslová revoluce přináší.

Pracovní místo za pracovní místo?

Pokud by to bylo takhle jednoduché, nebylo by co řešit. Je ovšem více než jasné, že si čtvrtá průmyslová revoluce vyžádá změny na pracovním trhu. S nástupem digitalizace průmyslu a souvisejících oblastí již určité typy pracovních míst nebudou do budoucna potřebné. Pro přizpůsobení se digitalizaci ekonomiky naopak vzniknou zcela nová pracovní místa, která přispějí ke stabilizaci trhu a ekonomiky. Tato pracovní místa nemusí být vyloženě technického charakteru, jak by se mohlo zdát. Pracovní trh totiž začne být mnohem dynamičtějším prostředím, v němž bude pracovní síla muset reagovat na změny mnohem častěji a rychleji a pracovní místa budou flexibilnější. Již teď je jasné, že si budeme muset zvyknout na to, že nezůstaneme u jedné práce celý život. Díky vývoji pracovního trhu si za život vyzkoušíme více druhů práce a budeme muset věnovat úsilí pro udržení vlastní konkurenceschopnosti v tomto dravém prostředí.

Škola základ života

Bez kvalifikované a flexibilní pracovní síly můžeme jen těžko budovat konkurenceschopnost, udržitelný hospodářský růst a prosperitu. Není lehké začít dělat věci jinak, ale právě investice a strategické plánování v oblasti vzdělávání přinesou své ovoce, z kterého budou těžit i další generace. Pokud jsem naznačil, že hlavním znakem pracovního trhu digitálního věku bude flexibilita, musíme zákonitě flexibilitu vnést i do vzdělávacího systému. Studenti a žáci nesmí být vzděláváni s klapkami na očích, ale musí se zaměřit i na mezioborové studium. Jen tak budou moci porozumět souvislostem Společnosti 4.0. Vzdělávací systém však není jen o mladých, ale i o celoživotním vzdělávání každého z nás – zaměstnanců i podnikatelů. To vše samozřejmě s akcentem na výuku cizích jazyků. Výsledkem Vzdělání 4.0 tedy musí být kromě potřebné specializace i kvalitní všeobecný přehled a flexibilita, tedy připravenost pracovníků na možnost časté změny pracovního místa.

Proč Aliance?

Pro všechny tyto výzvy je nutné vybudovat širokou a pevnou alianci. Ta bude složena ze zástupců státní správy, hospodářských a sociálních partnerů a zástupců akademické a soukromé sféry, čímž můžeme dosáhnout efektivních a vhodných řešení ve všech oblastech Společnosti 4.0. Vznik Aliance Společnost 4.0 ovšem není pouhým rozhodnutím pro rozhodnutí a založením nové struktury. Jelikož mluvíme o významných celospolečenských změnách, které prostupují rozdílné oblasti společnosti, musí být rozhodnutí a opatření plánována a realizována koordinovaně a pečlivě. V tomto můžou Alianci Společnost 4.0 cenně pomoci zkušenosti ze zahraničí, na které by se mimo jiné v rámci sdílení dobrých praktik měla zaměřit. Bez takto koncipované Aliance není možné, abychom vkročili do digitálního věku pravou nohou a vhodně zareagovali na všechny výzvy a možnosti, které před námi vyvstaly či vyvstanou. Nemůžeme chtít být lídry v digitální ekonomice a dosáhnout Společnosti 4.0, aniž bychom strategicky přizpůsobili všechny sféry společnosti změnám plynoucím ze čtvrté průmyslové revoluce. Výsledky těchto rozhodnutí možná nemusí být vidět v krátkodobém horizontu, ale jejich včasné a pečlivé naplnění výrazně ovlivní prosperitu budoucích generací, které se do digitálního věku narodí.

Share